Millainen on yrityksesi luottopolitiikka?

6.7.2012

Luottotappioiden paikkaamiseen tarvitaan hurjasti lisämyyntiä

– Orastaviin ongelmiin reagoidaan usein aivan liian hitaasti. Hyvästä ja tutusta asiakkaasta voi tulla yrityksesi pahin painajainen. Ongelman vakavuutta on usein lisätty antamalla hyvälle asiakkaalle pidempiä maksuaikoja, nostamalla limiittejä ja hyväksymällä huonoa maksukäyttäytymistä. Luottamus on hyvä, mutta tieto parempi, kertoo Finance Linkin rahoitusjohtaja Kari Paukku.

– Luottoriskienhallinnassa neuvoisin yrityksiä miettimään millainen on teidän luotonhallintaprosessinne ja tapanne toimia. Vai onko teillä toimintatapaa? Tietoa täytyy osata aktiivisesti hakea, analysoida – ja myös käyttää. Tuntosarvet on syytä pitää hereillä koko organisaatiossa. Tiesithän, että myös riskienhallintaan liittyviä toimenpiteitä voi ulkoistaa?

Osaatko vastata oman yrityksesi osalta seuraaviin kysymyksiin?


  • Arvioidaanko potentiaalisen asiakkaan luottokelpoisuus jo tarjousvaiheessa?
  • Millä perusteella asiakkaille myönnetään maksuaikaa?
  • Mikä on asiakkaiden todellinen maksuaika?
  • Paljonko yrityksellä on tällä hetkellä erääntyneitä saatavia?
  • Miten reagoidaan, jos asiakasyritys alkaa kerryttämään piikkiä itselleen?
  • Millainen on maksuhuomautuskäytänne? Milloin perintäprosessi käynnistetään?
  • Onko mahdolliset luottotappiot otettu budjetissa huomioon?
  • Paljonko yrityksen aikaa ja resursseja kuluu luotonvalvonnallisiin tehtäviin?

Tiesitkö, että Finance Link kantaa myös luottotappioriskin ostetuista myyntisaatavista?

« Takaisin