Pitkät maksuajat haittaavat yrityksen kasvua – 3 vinkkiä maksuvalmiuden turvaamiseksi

Yrityksen elinvoima ja kasvu edellyttävät, että sen kassassa on rahaa. Yhä pidentyvät maksuajat heikentävät kassavirtaa ja käyttöpääomaa. Lue vinkit, miten yrittäjä voi turvata maksuvalmiutensa ja nopeuttaa yrityksensä kassankiertoa.

Blogi Finance Link

Lain suosituksista huolimatta 30 päivän maksuaika ylittyy yhä useammin – 60 ja jopa 90 päivän maksuajat ovat yleisiä. Mitä isompi yritys, sitä pidemmän maksuajan se vaatii.

Jotta yritys on elinvoimainen ja voi kasvaa, sen kassavirran ja käyttöpääoman tulee olla kunnossa. Kassavirta tarkoittaa rahan tuloa ja menoa yrityksen kassasta. Käyttöpääoma on puolestaan rahaa, joka kuuluu yritykselle mutta ei ole vielä sen käytettävissä: yrityksen myyntisaamiset, myyntivaraston ja vaihto-omaisuuden arvo, joista vähennetään ostovelat. Mitä nopeammin käyttöpääoma muuttuu kassavirraksi, sitä parempi.

Miksi tehokas kassavirta on yritykselle niin tärkeä?

Vasta kun asiakas maksaa laskunsa, käyttöpääoma muuttuu yrityksen kassavirraksi. Näin ollen pitkät maksuajat heikentävät yrityksen kassavirtaa ja käyttöpääomaa.

Erityisesti pienyrittäjät kärsivät maksuaikojen pidentymisestä, sillä he tarvitsevat käyttöpääomaa raaka-aineisiin, tuotantoon ja varastointiin.

Maksuehto voi olla ratkaiseva tekijä tilauksen saamiseksi. Väli asiakkaan tilauksesta maksun saamiseen voi venyä pitkäksi. Yrittäjän on myös tärkeä tunnistaa asiakas, joka ei noudata maksuaikoja.

Yrittäjä, näin turvaat maksuvalmiutesi pitkissä maksuajoissa

Pitkät maksuajat eivät ole toimiala- tai suhdanneriippuvaisia. Jotta yrittäjä pystyy maksamaan laskunsa ajoissa, hänen on joskus tarpeen hankkia väliaikaista rahoitusta. Sen suhteen on hyvä tiedostaa muutama keskeinen seikka.

1. Ole hyvissä ajoin liikkeellä

Rahoituksen kanssa tulee olla ajoissa liikkeellä, jotta välttyy harkitsemattomilta liikkeiltä. Rahoituskumppani kannattaa valita huolella, sillä raha maksaa aina. Pelkän koron ja provision sijaan pitää tarkastella rahoituksen kokonaiskustannuksia.

2. Kerrytä puskuria, neuvottele laina

Pitkien maksuaikojen varalle kannattaa kerryttää riittävästi puskuria, jolla selviää ongelmitta tulevista tuotantopanosten hankkimisista koituvista kustannuksista. Oman pankin kanssa voi neuvotella lainasta yrityksen käyttöpääoman rahoittamiseksi.

Markkinoilla on myös muita tahoja, jotka tarjoavat yrityksille rahaa. Niitä ovat muun muassa toimijat, jotka tarjoavat yrityksille samankaltaisia tuotteita kuin yksityishenkilöille suunnatut vakuudettomat luotot ovat. Niiden korko- ja takaisinmaksukäytäntöihin on suositeltavaa tutustua huolella, sillä ehdot voivat olla kirjavia.

Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että tuote ja palvelu on juuri omalle yritykselle sopiva. Myös palvelun laatu, eli miten sinua asiakkaana kohdellaan, on tärkeää huomioida.

3. Voit myös myydä laskusi rahoituskumppanille

Kassankiertoa voi myös optimoida rahoituskumppanin avulla. Yritys voi myydä laskunsa laskurahoituskumppanille saadakseen yrityksen kassaan välittömästi rahaa hyödynnettäväksi käyttöpääomana. Näin luottotappioriski jää rahoituskumppanin kannettavaksi.

Lue vielä nämä

Big excavator on new construction site, in the background the blue sky and sun
Blogi

Harca Ky: ”Finance Linkin palvelu on kilpailijoihin verrattuna ylivoimainen!”

Vuodesta 2016 Finance Linkin laskurahoituspalvelua käyttänyt Harca Ky arvostaa erityisesti palvelun nopeutta sekä pitkän yhteistyön mukanaan tuomaa molemminpuolista luottamussuhdetta. Lue lisää asiakkaamme kokemuksista!

Lue lisää
Blogi

Miten korona ja sen seuraukset ovat vaikuttaneet yritysten oikeudelliseen toimintaympäristöön?

Potentiaalisten haasteiden ennakointi ja asiantunteva juridinen apu ovat avainasemassa pyrittäessä turvaamaan yrityksen liiketoiminnan jatkuvuutta pitkäkestoisessa poikkeustilanteessa.

Lue lisää
Blogi

Suomalaisyrittäjien huoli omasta taloustilanteestaan kasvussa – 3 vinkkiä taloudellisen mielenrauhan edistämiseen

Tuoreen Yrittäjän taloudellinen mielenrauha -tutkimuksen tulosten mukaan suomalaisyrittäjät luottavat omaan talouteensa kuluttajia vähemmän ja kokevat erityistä huolta asiakkaiden määrästä, yleisestä taloustilanteesta ja omasta työkyvystään.

Lue lisää